Ondernemers optimistisch: talent is niet schaars

Meer dan de helft van de Nederlandse MKB’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Het gebruik maken van hun eigen netwerk of dat van collega’s is het populairs (59%), gevolgd door het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacatures op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures vaak bínnen 10 weken ingevuld (63%). Dit blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 MKB’ers.

Er is ook gevraagd hoe bedrijven zich onderscheiden van andere organisaties bij het zoeken naar talent. De meeste MKB’ers hopen dit te bereiken met de bedrijfscultuur (48%), het bieden van verantwoordelijkheid (43%) en door kandidaten veel vrijheid en vertrouwen te beloven (30%).

Employee journey

Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique: “Op dit moment heerst schaarste op de arbeidsmarkt. Tenminste, dat lijkt zo. Talent is echter nog altijd vindbaar. In de zoektocht zijn twee punten belangrijk. Organisaties die behoefte hebben aan talent doen er goed aan om de employee journey in kaart te brengen. Immers, meten is weten. Zorg dat je weet wat jouw kandidaat bezighoudt in iedere fase van de journey; van het eerste contact met jouw organisatie tot en met het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. Weet waar kandidaten positief op aanhaken of juist op afhaken. Ook employer branding is in deze zoektocht een kernbegrip. Laat zien waar je voor staat, wat je nieuwe werknemers kan bieden en waarom ze voor jou moeten kiezen. Zo vind je talent en kiest het talent voor jou.”

Limburg Talent Hunter

Wij, van Limburg Talent Hunter, helpen bedrijven om zich zo goed mogelijk te presenteren richting (nieuw) talent. Wij beamen dat de nieuwe generatie steeds vaker kiest voor bedrijfscultuur en leuke collega’s boven arbeidsvoorwaarden. Benieuwd naar wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

Bron: HR Praktijk