Nieuwe generatie steekt anders in elkaar

De arbeidsmarkt is langzaam aan het veranderen. De markt ontwikkelt zich van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt. Professionals hebben het steeds vaker voor het zeggen en bedrijven zijn genoodzaakt daar slimmer op in te spelen.

Nog steeds zit er een flink verschil in wat bedrijven naar buiten brengen aan informatie bij vacatures en wat de potentiële werknemers daadwerkelijk willen weten van een bedrijf. Dat concludeert LinkedIn na een grootschalig onderzoek onder 26.000 werkzoekenden. Wade Burgess van LinkedIn deelt via Fas Company de belangrijkste tips:

Bedrijfscultuur gaat boven álles

Er doet zich een nieuwe generatie voor. Twee derde van de werkzoekende willen álles weten over de bedrijfscultuur en vinden dit het belangrijkste onderdeel. Vraag blijft: hoeveel weet je eigenlijk van een bedrijf als je er nog niet werkt?

De meeste vacatureteksten maken nog steeds niet veel bekend over een bedrijfscultuur, maar nemen genoegen met het vermelden van de een korte beschrijving van de functie en vereisten. Er wordt meestal niet vermeld hoe collega’s met elkaar omgaan, hoe een werkdag er uitziet of wat er bijvoorbeeld naast werktijd onder de collega’s wordt ondernomen.

Als kandidaat ben je dan genoodzaakt om (oud) werknemers aan te spreken en zodoende meer te weten te komen over het bedrijf, stelt Burgess. Bedrijven doen er goed aan om deze in te zetten als ambassadeurs.

Extra vakantiedagen, (onbeperkt) ouderschapsverlof, Flexibele werktijden; wat zijn de extra’s?!

Bedrijven als Netflix, Evernote en FullContract halen er headlines mee: zélf bepalen hoelang je als werknemers vakantie wilt of zelfs 7.500 dollar krijgen om aan een vakantie te besteden? Het kan niet op bij dat soort bedrijven. Niet alleen in Amerika, maar ook steeds meer Nederlandse bedrijven laten werknemers zélf bepalen waar én wanneer ze werken. Want, zo stellen deze bedrijven, ze weten dan hun personeel daar gelukkiger van wordt.

Door: Jeroen Stassen – Business Development Manager Limburg Talent Hunter

Bron: RTLZ